به گزارش راهبرد معاصر، علی باقر زاده در نشست شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل ۶ تا ۱۱ ساله دوره ابتدایی با اشاره به اینکه نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در ۱۰ سال گذشته بین ۹۷،۵ تا ۹۸،۲ درصد بوده است، اظهار کرد: این نرخ افزایش ۷ دهم درصدی داشته است؛ لذا میزان کم رشد نرخ پوشش تحصیلی به معنای کمکاری نیست بلکه به این دلیل است که مسئله دارای پیچیدگی مرکب است و دستگاهها هم بر روی آن متمرکز نمیشوند و البته این مشکل اختصاصاً مربوط به کشور ما نیست.
وی تبعات بازماندن از تحصیل را تنها مربوط به ناتوانی در خواندن و نوشتن ندانست و گفت: طیف وسیعی از مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به مسئله عدم دسترسی به مدرسه گرهخورده است. بهعنوانمثال در تحقیقی که توسط فرهنگستان علوم پزشکی انجام شد، مشخص شد ۹۳ درصد مجرمان سابقه ترک تحصیل یا عدم دسترسی به آموزش رسمی داشتند و این مسئله خاص آموزشوپرورش نیست.
باقر زاده در پایان با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی، دولت در قبال کودکان بازمانده از تحصیلی متعهد است، گفت: این مسئله خاص آموزشوپرورش نیست و به همه دستگاهها مربوط میشود؛ لذا باید برای این کودکان منابع مالی تأمین شود که بتوانند در مدرسه بهصورت مستقل از منبع درآمدی خانواده به تحصیل بپردازند.
منبع:مهر